نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





آفتاب در کمين چشمان حساس

 همان طور که بايد پوست بدن را از نور مستقيم آفتاب محافظت کنيم از چشم در مقابل اشعه هاي آفتاب نيز خيلي مهم است و در اين حين عينک آفتابي ميئوليت بسيار بالايي در مقابل محافظت از چشم ها دارد. چطور مي توان يک عينک استاندار تهيه کرد اشعه ماوراي بنفش يا همان UV داري سه نوع موج UVA، UVB،UVC است که اشعه UVC در لايه ازن جذب شده است و به زمين نمي رسد و آن قسمتي که براي چشم مضر استUVB است که موجب سوختگي پوست و اثرات مضر روي چشم است مثلا وقتي UVB به روي برف تابيده مي شود مي تواند موجب کوري برگشت پذير شود و براي 12 تا 48 ساعت بيناي خود را از دست دهد. متخصصين بر ايت اعتقادند که تماس زياد با اشعه UVB مي تواند در مدت زياد بيماري هاي برگشت ناپذيري مانند آب مرواريد، تغيير در مرکز ديد و ناخنک چشم را فراهم آورد. متخصص با اشاره به اين که اشعه  UVA بيشتر توسط عدسي چشم چذب مي شود و مدرکي براي ضرر چشم وجود نرداد يادآور مي شود اشعه اي که بايد چشم را از آن معصون نگه داشت UVB است. متخصص چشم اظهار مي دارند عينک ها بايد حداقل 98 درثد از UVA و UVB را جذب کنند چون عينکي که استاندار نيست بسيار مضرتر از نزدنش است چرا که عينک هاي آفتابي باعث مي شود مردمک چشم باز شود و حال اگر UV را جذب نکند تمام اشعه هاي مضر به داخل چشم نفوذ مي کنند.

نحوه شناخت عينک استاندارد

در لنز عينک هاي ارزان ماده اي به نام Tnacetate است که فقط 40 درصد uv را جذب مي کند و براي چشم بسيار مضر هستند بنابراين بهترين راه شناخت عينک هاي استاندار استفاده از دستگاه UV متر است که اغلب در عينک فروشي ها معتبر يافت مي شود با اعلام اين مطلب يادآور مي شوم بدون استفاده از دستگاه يوي متر جهت شناخت استاندار بودن عينک هاي آفتابي تشخيص يک عينک آفتابي مناسب حتي براي چشم پزشکان نيز سخت و غير ممکن خواهد بود گفتني است اين دستگاه بايد UV عينک را از 98 درصد به بالا نشان دهد همچنين گاهي علامت UV400 در کنار برخي عينک ها درج شده است که نشان دهنده قابليت حفاظت بر عليه UVB است. به گفته متخصص چشم نمي توان عينک گران قيمتي را استاندار قلمداد کرد و بايد تمامي آنها توسط دستگاه يوي متر تست شود.

خاصيت عينک هاي شيشه اي بدونه نمره

در حال حاظر اکثر عينک هاي طبي و آفتابي به دليل هزينه هاي بالاي آن از شيشه اي تبديل به تلق شده اند ولي جالب است که بدانيد اگر شيشه بدن شماره اي را جلوي چشم خود بگذاريد باعث مي شود 98 درصد از UV توسط آن جذب شود يک جراح متخصص مي گويد آنچه در انتخاب عينک آفتابي مهم مي باشد اين است که بايد کل چشم توسط آن گرفته شود بنابراين استفاده از عينک هاي کوچک که بيشتر براي زيباي طراحي شده اند و هيچ پوششي ندارند توصيه نمي شود.

نياز کودکان به عينک آفتابي

 کودکان به دليل اين که ممکن است بيش از سايرين در معرض آفتاب قرار گيرند احتياج به عينک هاي آفتابي دارند پس متخصصين بر اين باورند هر قدر افراد جوانتر باشند UV بيشتر به چشم آنها صدمه خواهد زدچرا که قرنيه و عدسي چشم کودکان بسيار شفاف است و UV بدون برگشت داخل چشم مي رود در صورتي که در افراد سن بالاتر به دليل کدر بودن عدسي و قرنيه مقداري از UV بازتاب خواهد شد پس بهتر است کودکان و بزرگسالان در معرض آفتاب از 10 صبح تا ساعت 14 زدن عينک را به هيچ وجه فراموش نکنند چرا که در اين مدت زمان حتي اگر شخص در سايه نيز قرار داشته باشد خطر صدمه اشعه UV چشمان را تهديد مي کند

فيلتر پلاريزه

اغلب اشعه هاي مضر از استوا مي آيند و به شکل افقي اند يک متخصص چشم پزشک مي گويد عينک هاي پلاريزه مي تواند جلوي اين اشعه ها را به خوبي بگيرند چرا که اين عينک ها اجازه مي دهند اشعه هاي عمودي داخل چشم شوند.

تنها مشکل اين عينک ها يان است که اگر خودرويتان ال سي دي دارد شما به هنگام نگاه کردن به اين صفحه دچار مشکل شده و ممکن است اين صفحه را واضح نبينيد بنابراين اين نوع از عينک ها بيشتر براي افرادي که داراي ديد بسيار خوب و سغل خلباني يا تيراندازي هستند توصيه مي شود.

رنگ شيشه

رنگ ولايه هاي مختلف موجود شيشه هر يک باتوجه به کاربرد آن طراحي مي شود. مثلا رنگ خاکستري به دليل اينکه شدت نور را در تمامي رنگ ها به طور يکسان کم مي کنند و کمترين اختلالي را در ديد ايجاد مي کنند براي رانندگي و ساير کاربردها ي روزمره مناسبند ولي در عينک هاي شيشه اي زرد اين عينک ها نور آبي را تا حد زيادي جذب مي کنند بنابراين بيشترين سطح ها مي توانند آن را منعکس و منتشر کنند و به همين دليل عينک هاي اسکي بيشتر زرد هستند.

همچنين عينک هاي قهوه اي علاوه بر جذب بهتر نور آبي و فرکانس هاي بالاي اشعه ماورابنفش را هم بيشتر جذب مي کنند. عينک هاي سبز بخشي از نور آبي را فيلتر کرده و درخشندگي سطوح را کاهش مي دهد و در پايان عينک هاي قرمز و ارغواني که بيشتر براي شکار و اسکي روي آب مناسبند در محيط هاي سبز و آب استفاده مي شوند.

نسخه زمستاني

 ولي در عينک هاي آفتابي در زمستان بخصوص در برف را توصيه کرده و مي افزايد از آنجا که  برف بازتاب 80 درصد از UV را دارد و زمين و آب فقط 10 درصد UV را منعکس مي کنند اهميت استفاده از عينک آفتابي در زمستان کمتر از استفاده در فصل تابستان نيست

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 29 اسفند 1389برچسب:, ] [ 14:34 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 71
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 71
بازدید ماه : 141
بازدید کل : 72775
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2