نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





گفت وگو با عظيم قيچي ساز ملي پوش تبريزي تيم ملي کوهنوردي ايران و فاتح قله اورست : لايق قله ها

از چه سني به کوهنوردي پرداختيد : از 16 سالي کوه رفتن را شروع کردم ولي دو سال بعد يعني در سال 78 به صورت حرفه اي به آن پرداختم که بيشتر به صورت برنامه هاي سرعتي تابستان و برنامه هاي چند روزه در فصول سرد بود از جمله صعود زمستاني به قله دماوند در سال 78 صعود زمستاني به سبلان در سال 80 همچنين صعود زمستاني يخچال شمالي سبلان براي اولين بار در سال 81 و...

پس 24 سال سن داريد ولي کمي مسن تر به نظر مي رسيد خوب آيا به غير از کوهنوردي به ورزش ديگري نيز مشغول هستيد؟

بله، دوچرخه سواري کوهستان رشته اي که در حد کوهنوردي به آن علاقه مندم و به بيشتر قلل مرتفع ايران با دوچرخه نيز صعود کرده ام دوچرخه سواري را مکمل کوهنوردي مي دانم چون هر دو رشته ورزشي هوازي و استقامتي هستند.

از صعودهاي برون مرزي خود همراه تيم ملي بگو ؟

 در زمستان 1380 به اردوهاي تيم ملي رفتم که در همان سال پس از گذراندن اردوها براي صعود قله ماربل وال ديواره مرمرين به ارتفاع 6400 متر در کشور قراقستان انتخاب شدم در سال 82 عضو تيم صعود به گاشربروم 1 با ارتفاع 8068 متر بودم که به علت مواجعه با بهمن و سقوط دو تن از همنوردان تا ارتفاع 7400 متري پيش رفتم يکسال بعد براي صعود به قله اسپانتيک با ارتفاع 7027 متري همراه تيم ملي به پاکستان اعزام شديم و در زمستان 83 پس از گذراندن 10 اردو در مدت سه ماهه فصل زمستان در اواخر اسفند ماه پس از بسته بندي تدارکات و لوازم فني براي صعود به اورست اعزام شديم.

آيا مربي يا استادي هم داريد؟

با فرد خاصي کار نکرده ام و دو مورد صعودهاي اکسپديشن هر چه آموخته ام در برنامه هاي اجرا شده برون مرزي و توسط مربياني بود که اردوها را سرپرستي و اداره کرده اند و در استان و شهر خودم به دور از مسائل درون گروهي و دست و پاگير هيئت کوهنوردي با تني چند از دوستان برنامه هاي فني را اجرا کرده ايم.

آيا بيشتر کوهنورداني که به تيم ملي راه يافته اند همين مسير را آمده اند ؟  

فکر مي کنم بيشترشان به همين شکل به تيم ملي راه يافته اند ببينيد بايد جوهره کار را داشته باشي تا بتواني در اين راه موفق شوي و گرنه با کلاسهاي موجودئ در هيئت هاي کوهنوردي تئوريک که به درد کلاس درس مي خورد نمي توان در ارتفاع کاري از پيش برد هيماليا جاي تجربه نيست به خصوص براي ايرانيان شخص بايد در ايران کوهنوردي را به خوبي تجربه کرده و در برنامه هاي برون مرزي از آنها استفاده کند نه بالعکس!

آيا شما برنامه اي در جهت انتقال تجربياتتان داريد ؟

انتقال تجربه يک مسئله بسيار مهم است مخصوصاً در کوهنوردي در صورت داشتن امکانات و اختيارات حاظرم به کساني که مي خواهند به صورت کار کنند کمک کنم بايد طوري اشخاص را راهنمايي کرد که بتوانند راه ده ساله را طي يکي دو سال طي کنند چون اگر سن از حد تجاوز کند ديگر بدن انسان اجازه صعود به ارتفاعات بالا را نمي دهد و اين امر مهم بايستي در موقع مناسب تحقق يابد.

بپردازيم به صعود اخير تيم ملي بانوان کشورمان به اورست که شما هم عضو ان بوديد تمامي اعضاي گروه که متشکل از 20 نفر بودند فاتح اورست محسوب مي شوند ولي مي خواهيم بپرسم چند نفر به قله اورست صعود کردند؟

9نفر که 2 نفر خانم و 7 نفر آقا که صعود اين نفرات حاصل زحمات ساير اعضاي تيم بود که در کمپهاي پايين تر زحمت و سنگيني فکري و رواني تيم را بر دوش مي کشيدند و اين مهم به انجام نمي رسيد مگر با زحمات و دلگرمي آن عزيزان و سرپرستي استوار و دقيق و بدون خطر کردن آقاي صادق آقاجاني رئيس فدراسيون کوهنوردي که از کمپ اصلي به طور شبانه روزي هدايت و کنترل تيم را عهده دار بودند.

اين صعود چه ويژگي داشت ؟

 به دليل اينکه براي نخستين بار بود که بانوان کشورمان راهي يک قله بالاي هشت هزار متري مي شدند و موقعيت خاص کشورمان که با شعار اولين زن مسلمان بر فراز اورست همراه بود و همچنين با تبليغات گسترده اي که داشتيم تا حدي اين برنامه جنبه سياسي پيدا کرده بود و بسياري از خبرگزاريهاي بين المللي گوش به زنگ خبر صعود يا عدم صعود تيم بودند که تيم ملي با اقتدار تمام بر فراز اورست گام نهاده و اين خبر انعکاسي وسيعي در سطح بين المللي داشت و بنده خوشحالم که اين افتخار براي اولين بار در بين کشورهاي منتطقه نصيب بانوان ايراني شده و براي ايران رقم خورده است و در اينجا ذکر سخن آقاي آقا جاني را لازم مي دانم که مي گويد ورزش جنگ زمان صلح است و پرچم کشورها را برافراشته نگه مي دارد.

 شما اولين ايراني هستيد که موفق شديد بدون ماسک اکسيژن به قله اورست صعود کنيد آيا اين را عملي فوق بشري مي دانيد ؟

 کار فوق بشري نيست ولي فوق العاده کار شاق و خطرناکي است چنانکه تاکنون دهها و شايد صدها نفر در ارتفاع به دليل کمبود اکسيژن جان باخته اند.

در هيماليا بيشتر چه خطراتي جان کوهنوردان را تهديد مي کند؟

خطر بهمن از همه بيشتر است البته خطرات ديگري هم هست مانند سرمازدگي پرت شدن داخل شکافهاي يخي عميق سرخوردن روي يخچالهاي با شيب زياد که در صورت وقوع مرگ حتمي است و  بيماري هاي ارتفاع ( آدم مغزي و ريوي و.. )  که مشا اصلي آنها کمبود اکسيژن است نيز جان کوهنوردان را تهديد مي کند.

وجه تمايز کوههاي ايران با هيماليا چه چيزي مي تواند باشد؟

از نظر ارتفاع بلندترين قله هاي ايران تقريباً در حدود BC يا کمپ اصلي آنها مي باشد و از نظر فني هيماليا کلاً بر روي برف و يخ استوار است که در همه شرايط با کلنگ و کرامپون فعاليت ها انجام مي شود حتي چادرها در کمپ اصلي هر سال به مدت دو ماه بر روي يخ برپاست جالب است بدانيد که ارتفاع بالاي هشت هزار در بين کوهنوردان به منطقه مرگ مرسوم است زيرا از لحاظ پزشکي تابع هيچ قانوني نيست.

کوهنوردي در سالهاي اخير بين مردم کشورمان رواج بيشتري يافته است و ما هر ساله شاهد حضور هر چه بيشتر علاقه مندان در کوهها هستيم اين مسئله را چطور ارزيابي مي کنيد؟

 اجازه دهيد واژه کوهنوردي را از کوهپيمايي و کوه گشتي جدا کنيم. بيشتر افرادي که شما فرموديد به طور ابتدايي و به خاطر حفظ سلامتي داشتن روحيه خوب به کوه مي روند که در حکم تفريح است در حاليکه کوهنورد بايد تشنگي، سرما ، گرما، گرسنگي و ببي خوابي را تحمل کند تا بتواند به هدفش برسد که اين مساله شايد با به خطر انداختن سلامتي هم همراه باشد به نظر من کوهنوردي بيشتر يک نوع ماجراجويي است تا  ورزش!

ممکن است توضيح بيشتري دهيد :

ببينيد واژه ورزش را مي توان به ما دووميداني دوچرخه سواري اطلاف کرد در صورتي که ناآزموده يا کم تمرين باشيم از رقيبان عقب مي مانيم يعني يا برنده يا بازنده در صورتيکه در کوهنوردي چنين نيست يعني صعود و باخت يعني عدم صعود که هر دو جان کوهنورد را تهدد مي کند گفته مي شود اولين اشتباه اخرين اشتباه است چون ممکن است بازگشتي در کار نباشد و حتي جنازه شخص هم پيدا نشود کوهنوردي در هيماليه بيشتر بر پايه شانس و تجربه استوار است چون بيشتر خطرات دور از انتظار و خارج از قدرت ئو تجربه مي باشد.

کوه همه ساله جان عده اي را مي گيرد: اينجانب که خود را محک ميزني و دور از هياهو و هيجان شهر راهاي بي پايان درون خودت را مي کاوي مثل راههاي کوهستان ناهوار و پر پيچ وخم اند چقدر براي خودت ناشناخته بودي چقدر خودن را دست کم گرفته بودي همنوايي با کوهستان قله هاي دست نيافتني درونت را برايت دست يافتني مي کند اينجاست که عظمت خودت را با ابهت کوهستان مي سنجي کوهستان مانند پدري برايت آغوش گشوده و راه را نشانت مي دهد ساده به نظر مي رسد به نظر نزديک مي آيد اما بايد در فراز و فرود راه سختي بکشي صيقل يابي پالوده شوي بيفتي بلندشوي بلند بلندتر تا لايق قله ها باشي بايد سيلي باد گزش سرما تهت کولاک تفت گرما را به جان بخري ميان مه و برف راه گم کني کلافه شوي و تمامي پيچش زندگي را در پيچ و خم آن تجربه کني هر قدم که بالاتر مي رود بزدلي را پاله کني ترس را از خودت دور کني شک و ترديد را تا در اوج قله ها آسمان در آغوشت کشيده و او فرزند سرزميني است که سر برافراشتن را از کوهستانهاي آن آموخته هواي پاک سبلان و سهند را سر کشيده تا توان صعود به اورست را بدون کپسول اکسيژن داشته است و سرزمين مادريش آتش درونش را در دل او نيز به وديعه گذارده تا شعله هاي آن سردي غربت و کوهستان هاي پر از يخ و برف اورست را برايش قابل تحمل کند او توان ناتما محمد اوراز را در قدم هايش دارد و شور وشوق بي پايان حسين حراستي را دارددلش در ايران حتي در کوههايي که زياد هم مرتفع نيستند و مسير فني نيز ندارند اين مسئله وجود دارد به نظر شما اين روند ادامه خواهد داشت و امکان کاهش تلفات وجود ندارد.

بيشتر چنين افرادي به علت نداشتن اطلاعات فني و يا به علت نداشتن تجهيزات فني و پوشش کافي دچار حوادثي مي شوند و بروز چنين مسائلي به نداشتن تجربه کافي و آمادگي جسماني برمي گردد بديهي است که هرچه با آگاهي بيشتري به اين کارها بپردازيم بروز حوادث خطر آفرين کاهش مي يابد.

عملکرد هيئت کوهنوردي استان آذربيجان شرقي را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

متاسفانه هيئت کوهنوردي به جاي پرداختن به کارهاي اصولي و زير بنايي به يک سري کارهاي ظاهري مشغول مي باشد و از اصل قضيه به دور مانده است. و تقريبا گروههاي کوهنوردي استان به گروههاي کوهنوردي تنزل پيدا کرده است و اصلاح اين ماله عملي نيست مگر با حضور افرادي کار آمد و کار آزموده در راس هيئت تا سطح کوهنوردي ارتقا يابد.

جايگاه کوهنوردي ايران را با توجه به پتانسيل موجود آن چگونه مي بينيد؟

 

با همت و تلاش مسئولين فدراسيون و اعضاي تيم ها در سالهاي اخير 10 الي 12 برنامه اکسپديشن هيماليا نوردي موفق در ايران اجرا شده که سطح کوهنوردي را تا سطح قابل قبولي بالا برده و مسير پيشرفت را هموار نموده است طوري که در سال هاي اخير اشخاصي به صورت انفرادي و با هزينه شخصي اقدام به صعود قله هاي هشت هزارمتري مي کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 29 اسفند 1389برچسب:, ] [ 14:24 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 97
بازدید کل : 72731
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2