نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





به بهانه سالگرد حادثه گاشربروم

 ابهاماتي که هنوز استمرار دارند.

اواخر مردادماه تا نيمه شهريور ماه براي کوهنوردان يادآور روزهايي پرفراز و نشيب است بيست و ششم مردادماه سال هشتاد و دو در چهارمين تلاش تيم چهار نفره قله حادثه اي پيش امد که در نتيجه طلايي ترين هيماليانورد ايران جان خود را از دست داد که همچنان واقعيت حادثه در ابهام است. کارشناسان بسياري ريزش بهمن را مورد ترديد قرار دادند آنها اعتقاد دارند تنها ريزش بهمن هاي هيماليا نمي تواند سقوط کوهنوردان را در پي داشته باشد اما چه بهمنب حادثه را رقم زده باشد و چه لغزشي اين رخداد مولود بي تدبيري و عدم رعايت اصول اوليه صعودهاي بلند در هيماليا ارزيابي مي شود تيم ملي هيماليانوردي ايران با تأخير راهي منطقه شد با تاخير فعاليت خود در آغاز کار و خارج از فصل مناسب اقدام به صعود کرد به اعتقاد کارشناسان فصل موسمي صعود در هيماليا يکي از فاکتورهاي اصلي موفقيت است بايد اذعان داشت هيماليانوردان بسياري تجارب قابل تحسيني در صعودهاي خارج از فصل دارند اما آنهايي که اينگونه به سراغ هيماليا رفته اند براي همين شرايط سخت آماده مي شوند نه اينکه از بد حادثه و مديريت غلط مجبور شوند در حالي که براي صعود در فصل عادي آماده شده اند در شرايط نامتعارف فصل نامناسب فعاليت خود را ادامه دهند.

ضعف سرپرستي

به طور متداول تيم هاي هيماليانوردي براي دست يابي به قله مورد نظر در يک برنامه بين يک تا دوبار به سوي قله حرکت مي کنند آنها دئر برنامه ريزي هاي مرسوم براي همين ميزان فعاليت امکانات و پشتيباني لازم را منظور مي کنند چه برسد که به تيم ملي ايران که بسيار ضععيف ( به لحاظ امکانات و تجهيزات ) در منطقه حضور داشت و به جاي يک يا دو حرکت نهايي در چهارمين تلاش با حادثه مواجه شد!

ضعف شديد و سرپرستي و هدايت گروه يکي از عوامل اصلي اين حادثه ارزيابي مي شود صعود در هنگام بارش و در ايامي که هوا برفي است هر فعاليت در اينگونه شرايط در هيماليا از خطر استقبال کردن است و به شوخي مي ماند کوهنوردي ورزش و فعاليتي است که در آن بسياري از اشتباهات کوچک و بي تدبيري هاي گاه از سر اهمال و سهو هزينه هايي بس گران معادل جان ورزشکاران را در بر دارد چگونه است که در حالي که بارش شديد برف در منطقه استمرار داشت سرپرست تيم ملي با همه تجربه و آگاهي  هاي خود اجازه صعود تيم قله را صادر کرد. اينک براي توجيه ادعاي خود مسئوليت نهايي را برگردن جان باخته حادثه مي اندازد به آنچه کوهنوردان بسياري در سيستم حکم بر فدراسيون چنين توجيهي را نمي پزيرند. حادثه رخ داد حادثه در هيماليه امري پذيرفته شده است برخود حادثه و وقوع آن شبهه اي وارد نيست آنچه تا امروز مورد ترديد قرار گرفته اطلاعات متناقضي ارائه شده است و صد البته رفتارهاي غير اخلاقي فدراسيون کوهنوردي و سازمان تربيت بدني  در مواجهه با افکار عمومي شايد يادآوري سوالات متعدد در اين خصوص تکرار مکررات باشد و از حوصله خواننده اين مقاله خارج اما تنها بايد تاکيد کرد در پاسخگويي و در حالي که رياست سازمان تربيت بدني از ايجاد ستادي ويژه در همين زمينه خبر داده است هيچ يک از يکصد مقاله تحليلي و انتقادي منتشر شده در مطبوعات پر شمارگان کشور تا امروز هيچ پاسخي دريافت نکرده اند.

پهلواني و پهلواني  

کميته تحقيق تشکيل شد و کاملاً هويت خود را از دست داد و تمام تلاش ها بر فراموش شدن حادثه معطوف شد که سکوت در مقابل مقالات انتقادي و تحليلي در همين راستا ارزيابي مي شود اما افکار عمومي پيگيري مناسبي را به کمک رسانه هاي گروهي به ويژه مطبوعات به انجام رساند و همين پيگيري ها بود که مسئولان کميته تحقيق را مجبور کرد هر چند عجولانه بر صحنه تلوزيون آن هم به صورت يک طرفه ظاهر شده و راي صادر کنند که قبل از اعلام آن جامعه ان را به دفعات شنيده بود هيچگونه قصوري متوجه فدراسيون کوهنوردي نيست هرچه بود گذشت و هرچه بعدها انجام گيرد محمداوراز ديگر در عالم خاک با پلوان و پهلواني است اخبار و اطلاعات کذب متعددي منتشر شد و نام پهلواني که از قرائت آن عاجز بودند خيلي زود فراموش شد وعده ها و قول هايي که دادند و هرگز انجام نيافتند و اهانت هايي که به خود پهلوان صورت گرفت بدون شک چيزي از پهلواني و درخشش نام او در تاريخ ورزش کشور نخواهد کاست.

اگر فدراسيون کوهنوردي با ضعف مدريت خود جان چنين ورزشکاري را به خطر انداخت  و اگر سازمان تربيت بدني با عدم نظارت و پيگيري خود در احقاق حق و روشن شدن زواياي تاريک اين پرونده نکوشيد مقامات استان آذربايجان غربي نيز در ابعاد گوناگون و در مواجهه با اين موضوع قصور کردند اما همين که نام پهلواني طي ايام گذشته بر خيابان ها و ميدان هاي شهري و محيط هاي ورزشي استانهاي کشور به غير استان آذربايجان غربي ثبت شد خود مشخص کننده سياهه پيش گفته است کافي است اخبار و بريده جرايد يک سال گذشته با کلمه کليدي محمداوراز گردآوري شود تا اين ادعا به سادگي ثبت شود.

ساعات پاياني 16 شهريور

ساعات پاياني 16 شهريور سالروز اعلان خبر مرگ جسمي پهلوان محمد اوراز بر تخت بيمارستان غريب است فرصت يکسال گذشته زمان مناسبي براي جبران مافات بو.د که اينک در اين زمان بسيار اندک انتظار نمي رود مسئولان ورزش توان جبران قصور خود را داشته باشند اما آنچه براي جبران مافات مي توان به آن اميدوار بود تنها تشکيل کميته اي مستقل و متخصص براي پيرامون تمامي ادعاهاي مطرح در اين پرونده است کميته اي کاملاً مستقل با اعضاي کارشناسان اميدواريم اين درخواست که طي نامه اي جداگانه تقديم رياست جمهوري شده است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 29 اسفند 1389برچسب:, ] [ 14:20 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 55
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 55
بازدید ماه : 125
بازدید کل : 72759
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2