نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





يافته هاي کاربردي روانشناسي ورزشي

ضرورت مصرف کلسيم براي ورزشکاران

سئوال : در رزيم غذايي که ضرورت مصرف کلسيم براي افراد ورزشکار ناکيد مي شود، کلسيم ( Calcium ) چه نقشي بر دستگاه عصبي و واکنش هاي رواني فرد دارد؟

جواب : کلسيم به عنوان يکي از اصلي ترين مواد کاني که در بزرگسالان حدود 1200 گرم وزن بدن را تشکيل مي دهد، داراي اهميت و نقش اساسي است.

کلسيم علاوه بر اين که نقش مهمي در استحکام استخوان ها و ساختمان دندان ها داشته، از پوکي استخوان نيز جلوگيري مي کند. اما داري وظايف ديگري نيز مي باشد که وجود آن در بدن تاثيرات بسزايي بر تن و روان فرد خواهد داشت.

1-   کلسيم در تنظيم و کنترل تحريک پذيري عصبي و عضلاني نقشي مهم ايفا مي کند.

2-   کلسيم به عنوان يک آرامش بخش طبيعي مانع از عصبيت، بخوابي و کم حوصلگي مي شود.

3-   کلسيم در تحريک پذيري انقباض عضلاني نقش داشته و سبب متعادل ساختن عمل پتاسيم براي تحريک انبساط عضلاني مي شود.

پس وجود کلسيم در بدن نقش اساسي در بهينه تر ساختن مهارت هاي ورزشي فرد داشته که آگاهي و توجه داشتن فرد به رژيم غدايي که حاوي اين ماده اثر بخش است امري ضروري است. شير و فرآورده هاي آن از غني ترين منبع کلسيم است، همچنين منابع غذايي ديگري که حاوي کلسيم هستند عبارتند از : زرده تخم مرغ، انواع کلم، گردو، غلات و حبوبات. توصيه مي شود افرادي که داراي فشارهاي عصبي هستند و يا دخانياتاستعمال مي کنند روزانه از منابع غذايي که حاوي کلسيم بوده استفاده نمايند چون اين دو عامل ( فشارهاي عصبي – استعمال دخانيات ) نياز بدن به کلسيم را بيشتر مي سازد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 29 اسفند 1389برچسب:, ] [ 13:56 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 79
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 79
بازدید ماه : 149
بازدید کل : 72783
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2