نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





خارش پا و علاج آن

خلر گر به پا خاري، آسان بر آيد      چه سازم به خاري که بر دل نشيند        «طيب اصفهاني »

به طور کلي خارش پاشنه، زائده اي استخواني است که در استخوان پاشنه پديد مي آيد. مچ پاي انسان مرکب از 7 استخوان مي باشد که بزرگترين آن استخوان پاشنه بوده و تا حدودي بيشتر وزن بدن را نيز تحمل مي کند و در بخش ابتداي کف پا، پيش از قوس آن قرار دارد. ساختارش نسبتاً به شکل مکعب مستطيل است و در اطراف آن بست ها      ( رباط ها ) و عظله هاي زيادي واقع شده اند.

چنانچه در اين استخوان، يک زائده خرد پديدار گردد، دردناک شده و نهايتاً راه رفتن را مختل مي سازد. علل بروز اين بيماري، وارد آمدن فشار يا آسيب به بافت پاشنه پاست که به التهاب و استخواني شدن بست اي کف پا منجر مي گردد و عوامل تشديد کننده آن عبارتند از : الف. دويدن ( راه رفتن زياد، از دويدن کمتر ضرر دارد ) ب. ايستادن به مدت طولاني ج. چاقي. عموما، خار پاشنه، خود را با درد مي نماياند و فرد ابراز مي دارد چيزي همچون سوزن درون پاشنه پا است که بر اثر فشر مثل راه رفتن، درد ايجاد مي کند.

خب همان گونه که گفته شد، عظله هاي فراواني پيرامون استخوان است که بر اثر فشار به زائده تيزي استخواني برخورد مي کند و درد به وجود مي آيد. گهگاه با وسيع بودن زائده، درد خود به خود نيز ايجاد مي گردد که در حال استراحت هم باقي هست، در برخي حالات که هنوز بيماري پيشرفت چنداني ندارد هم مي تواند بدون علامت باشد.

در پي ايجاد خارش پاشنه، بر اثر درد به هنگام راه رفتن، فرد سعي مي کند فشار زيادي به پاي مبتلا وارد نسازد، در نتيجه لنگان لنگان راه مي رود و اين لنگش به مرور زمان، در صورت عدم درمان، موجب پيدايش ناراحتي هايي در قسمت تحتاني کمر و زانو مي شود. بنابراين، خار پاشنه را بايد حتما، مداوا کرد.

به منظور پيشگيري از تشديد بيماري ياد شده بايد از پرداختن به فعليت هايي که سبب وارد شدن پياپي به په مي گردد، خودداري کرده و از کفش هاي طبي با کفي مخصوص خار پاشنه پا استفاده کنيد، بايد در نظر داشت که چنانچه اين عارضه معالجه نشود، به خاطر لنگيدن مدام موجب ايجاد مشکلاتي در بخش تحتاني کمر يا زانو مي گردد.

راه کارهاي درماني

يک کف ويژه خار پاشنه پا در کفشتان بگذاريد تا از فشار روي پاشنه کاسته شود.

چنانچه کف پايتان صاف است و قوس طبيعي خودش را ندارد، از کفي هاي خاص به منظور حفظ قوس کف پا بهره بريد.

در مواردي که درد، زياد و حاد باشد، روي نقطه دردناک کمپرس سرد يا کيسه سيخ آن هم به مدت 10 دقيقه روزي 4 دفعه انجام دهيد.

دستگاه هاي الکتروترابي و فيزيوتراپي براي کاستن از درد و ورم بسي اثر بخش است. اگر درمان به شيوه هاي مزبور، امکان پذير نشود، بايد از عمل جراحي براي خارج کردن خار پاشنه مدد گرفت.

داروها :

1-   براي رفع درد خفيف، مي شود از داروهايي چون استامينوفن يا آسپرين بهره جست.

2-   تزريق استروييد به داخل ناحيه ملتهب به منظوره تقليل التهاب صورت مي گيرد.

گفتني است که در زماني که دچار درد شديد مي باشيد تا سر حد امکان روي پاشنه پا فشار نياوريد و خصوصاً اگر در اوايل مداوا، اضافه وزن داريد، سعي کنيد از وزنتان بکاهيد، بهترين اقدام، پيشگيري است. از کاره و فعاليت هايي که موجب وارد آمدن فشار پي در پي به پا مي شود، بپرهيزيد و سعي کنيد استراحت نماييد، سخن آخر اين است که خار پاشنه با پوشيدن کفش راحت و با درمان حمايتي بهبود مي يابد و اگر خوب نشد، نهايتاً بايد به جراحي روي آوريد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 29 اسفند 1389برچسب:, ] [ 13:37 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 80
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 80
بازدید ماه : 150
بازدید کل : 72784
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2