نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





هديه يک کوهنورد به کاليفرنيا

ابتکار کوهنوردي که کاليفرنيا را آباد کرد 

کاليفرنيا ثروتمندترين ايلت آمريکا تا يکي دو سال پيش به عنوان پنجمين کشوردارا در جهان مطرح بود که اينک با رکود اقتصادي به هفتمين کشور ثروتمند دنيا تنزل کرده و به هر روي گويايي اهميت اين ايالت است اين پيشرفت ها بيشتر مديون تلاش و کوشش مردمان عادي بدون عنوان و سمت بوده است کاليفرنيا يکمين ايالت آمريکا است که در سال 1850 م به ديگر ايالت پيوست گرچه صنعت آن پيشرفته تر از کشاورزي است و درجه اول را دارا است اما همين کشاورزي ( به ويژه ميوه و سبزيجات ) که در مرتبه دوم اقتصاد کاليفرنيا قرار دارد در بين تمام ايالت آمريکا مقام و مرتبه اول را حائز است. و جالب آن است که بدانيم اين مقام را در اثر تلاش هاي يک فرد عادي که به کوهنوردي عشق و علاقه داشته به دست آورده است.

در اوايل قرن بيستم يک مهندس آرشيتکت به نام مول هالند که به کوهنوردي دلبستگي داشت به دامنه کوههاي سيرانواد پاي گذاشت رشته کوههاي که به طول 690 کليومتر به موازات کوههاي کوست رنجر کشيده شده است. مرتفع ترين قله اين کوه 4418 متري در شمال کاليفرنيا است و وتيني Witini ناميده مي شود و با يک بزرگ راه به دره مرگ پست ترين نقطه کاليفرنيا که چند متر از سطح دريا پايين تر است راه دارد. اين قله دومين کوه بلند در ايالات متحده آمريکا است و رسيدن به آن براي کوهنوردي افتخاري به شمار مي رود و گرايي ويژه خود را دارد.

اين مهندس خوش فکر هنگامي که اين قله را پشت سر مي گذارد و به آن سوي کوههاي سيراندادا مي رسد از ديدن منابع آب فراوان در آن سو شگفت زده مي شود و در همان هنگام انديشه اي نو و ابتکاري و سودمند در ذهنش بيدار مي شود و سرانجام از شرق رود کلرادو Colorado را به عنوان يکي از منابع آبي پس از چهار سال جيتجو و تلاش در 1923 آنجلس مي آورد.

در سال 1925 اداره آب و برق BWP را راي دهندگان با دو ميليون دولار مورد تصويب قرار مي دهد و در سال 1931 راي دهندگان با هزينه 220 ميليون دلار براي گسترش طرح انتقال آب MWO روز کلرادو موافقت مي کنند من تا دامنه هاي برفگيراين سلسله کوهها رفته ام و اين نيز از شگفتي هاي کاليفرنياست که گروهي در سواحل اقيانوس و در گرما تن به آب مي زنند و گروهي با کمتر از دو ساعت رانندگي مي توانند در دامنه هاي از سرما آتش برافروزند البته در کنار رودخانه ها  و دامنه هاي کوههاي که همه حفاظت شده است براي آسايش گردشگران تا حدودي بيشتر امکانات اوليه فراهم شده است امکاناتي مانند دستشويي اجاق براي پخت و پز زمين هاي هموار براي چادر زدن و حتي صندوق هاي بزرگ فلزي براي نگهداري غذا از هجوم و دزدي حيوانات به ويژه خرس ها تابلوهايي نيز براي آگاهي لازم از مقررات و چگونگي نگهداري محيط زيست به چشم مس خورد. سلسله کوههاي که مسير  اندادا در مرکز آن قرار گرفته از کانادا آغاز مي شود و تا آمريکاي مرکزي امتداد مي يابد.

بد نيست در اينجا خاطره اي نيز از يورش يک خرس به چادرمان باز گويم. دوسال پيش با گروهي به کمپي در دامنه همين کوهها رفته بوديم و مانند ديگران براي زمان توقفمان غذا و لوازم ديگر را هم برده بوديم چون در آنجا از فروشگاه و رستوران خبري نيست ما غذايمان را شب هنگام در يکي از صندوقها گذاشته بوديم که خرس ها با تجربه اي که دارند به اين صندوق ها کاري ندارند يکي از همراهانمان خوراکي هايش را در يک صندوق ويژه نصب روي اتومبيل گذاشته بود که آن هم مي تواند غذا را از دسترس حيوانات دور نگه دارد هنگامي که همه خسته در آن هواي دل انگيز همراه زمزمه رود به خواب رفته بوديم خرس به بوي غذا بر روي اتومبيل دوست ما مي رود چون هرچه تلاش مي کند نمي تواند صندوق را بگشايد به سوي چادر ما مي آيد دوست من از صداي تنفس و گرماي دهان خرس بيدار مي شود. چون خرس بر بالاي سر او متر پاره کردن چادر و يورش به درون بود به گمان آنکه يکي از دوستان بيدار شده و بر بالاي سر اوست مي گويد چي شده چرا نمي خوابيد خرس چون از بيدار شدن کسي آگاه مي شود به حال تدافعي باد بيشتر در بيني اش مي اندازد از دو دوست ما تازه وجود خرس آگاه مي شود او با داد و فرياد همه را بيدار مي کند. دوستان با چراغ قوه و کوبيدن ديگ و ماهي تابه خرس را فراري مي دهند پس از آن باز همه بيدار شده آتش بر مي افروزيم و به گفتگو درباره آن رويداد جالب مي پردازيم.

صبح که به سوي اتومبيل دوستمان رفتيم رد پنجه هاي خرس گرسنه و بزاق و آب دهانش را دور اتومبيل ديديم.

باري بازگويي اين ماجرا نيز که براي من خاطره انگيز بود يادآور امنيت دامنه کوهستان هاي آمريا براي حيوانات وحشي است به هر رو برگرديم به اصلي کوهنورد مورد بحث ما با ديدن اين منابع فراوان آب پس از پيگيري مي فهمد که مقدار زيادي از اي آب ها به دره مرکزي مي رود و سرانجام با پيوستن به مصب رود ساکرامنتو بهره چنداني ندارد زيرا رود ساکرامنتو نيز با 510 کيلومتر طول که از کوه Shastl شاستا در شمال کاليفرنيا سرچشمه مي گيرد به شاخه اي از خليج سانفرانسيسکو مي ريزد و سرانجام به اقيانوس مي پيوندد. بخش ديگري از آبها به سوي صحراي نوادا سرازير مي شود سخن کوتاه آن که همه آب بهره اي ندارد و به هرز مي رود. با خود انديشيد مي تواند اين آب ها را از آن سوي کوهها پمپاژ و به سرزمين جنوبي کاليفرنيا و حتي دشت هاي غربي که از جنوب به شمال امتداد دارد سرازير کرد و اين سبب مي شود تمام اراضي شهرستان هاي لوس آنجلس اودنج کانتي و ريورسايد و ديگر شهرستان ها از صورت بوته زارهاي جنگلي به صورت زمين هاي آباد زراعي درآيد و کم آبي جنوب کاليفرنيا جبران شود.

او هنگامي که نظر خود را به مقامات کاليفرنيا رائه داد با ناباوري و تمسخر آن ها روبرو شد ولي وي که چشم انداز آينده و سود آور آن را شرح داد و با فشار به مجلس ايالتي و فرماندار کاليفرنيا همه را به تفکر وا داشت وي پس از مبارزات فراوان موفق شد حرف خود را به کرسي نشاند و مبتکر يکي از طرح هاي شگفت انگيز جهان شود.

موفقيت هاي دره تنسي يا بهشت امپريال پيش روي او بود او مي خواست در جوار دره مرگ باز بهشت امپريال را زنده کند.

رودهايي که در شما کوه سيراندادا جريان داشت دو رود عظيم و پر آب ساکرامنتو و سن اوکنين بود و مي بايست آب هاي شمال کوه سيراندادا به ويژه رود کلرادو پمپاژ و پس از رسيدن به يکي از کوتاه ترين بلندي هاي اين کوه به جانب جنوب سرازير شود رود ساکرامنتو پس از سال 1848 که مردم فهميدند دامنه هاي کوه سيراندادا منابع طلا را مي تراشد م با خود به بستر رودخانه منتقل مي کند مورد هجوم آزمندان قرار گرفت و جويندگان طلا به دامنه هاي اين رودخانه يورش بردند.  با همه جنگ ها و اختلافاتي که بين جويندگان طلا در مي گرفت شهرها و مناطق مسکوني شد و سرانجام طرح عمران دره مرکزي آن را در برگرفت طرح عمران دره مرکزي Cehtraivaiiy در همان دره هاي سيراندادا اجرا شد اين در که عرض آن کم و بيش از 30 تا 80 کيلومتر تجاوز نمي کند بيش از 645 کيلومتر طول دارد اين آمار و ارقام نشان مي دهد که چرا کاليفرنيا بزرگترين و مهمترين ايالت آمريکا است در اين طول و عرض طرح عمران دره مرکزي آغاز شد.

رود سن اوکين نيز رودخانه ديگري است کهاز کوه هاي سيرادادا سرچشمه مي گيرد و تا مصب رود ساکرامنتو در مرکزي را سيراب مي کند به هر روي در اين منطقه طرح عظيم آن کوهنورد دانا به مرحله اجرا در مي آيد و آب به حوزچه هايي در بالاي کوه پمپاژ مي شود آبي که در سلسله کوههاي يراندادا است پس از گذشتن از قلل اين کوه و ورود به مخازن بزرگ از دو طرف به صحراي کاليفرنيا سرازير مي شود از طرف جنوب طرح آبرساني جلوه زيبايي ديگري دارد جدول هاي سيماني وسيع که شبکه آبرساني را به مناطق مختلف انتقال مي دهند از زيبايي هايي برخوردار است و از اعجايب درآميختگي طبيعت و تلاش انساني به شمار مي رود. شهرهاي سيماني که در دامنه کوه آب ه با جوشش و خروش و شتاب جاري است وترنمي دل انگيز دارد به صحراي صاف کاليفرنيا سرازير مي شود و هنگامي که به سطح صاف زمين مي رسد در شبکه اي که روي اصول و بيته به نياز منطقه ساخته شده آرامش خود را بازي مي يابد و با شاخه هايي متعدد به سوي مزارع و کشتزارع ها سرازير مي گردد. هرگونه محصولي در زمين هاي بسيار حاصل خيز کاليفرنيا امکان پذير مي گردد و يک سرزمين خشک مبدل به سرزميني پرآب و آباد پر از باغ هاي ميوه و کشتزارهاي سبز مي شود. شايد پيش از بهمن 57 مطالعات طرح پمپاژ آب خليج فارس به کوير لوت ايران ما هم از همين طرح بوده است.هر چند آبهاي شور خليج فارس بدون طرح هاي بسيار گران تبديل آب شور به آب قابل مصرف در زراعت نمي توانست مورد بهره برداري قرار گيرد اما فرو رفتن آن همه آب به لايه هاي زيرين زمين چنان غنايي به منابع آبهاي زيرزميني کوير لوت مي بخشيد و چنان موجب احياي جانوران آبزي و جذب پرندگان و ديگر موجودات مي شد که مي توان پيش بيني کرد بخش اعظمي از خاک بي مصرف سرزمين ما مهد آبادي مي گرديد و آب و هواي منطقه مرکزي ايران با تغيير رطوبت هوا و افزايش ابرها و بارندگي دگرگون مي شد افسوس اي بسا آرزو که خاک شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 29 اسفند 1389برچسب:, ] [ 13:24 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 55
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 55
بازدید ماه : 125
بازدید کل : 72759
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2