نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





جبهه فراموش شده اورست

جبه غربي غير قابل صعود اورست به زانو درآمد

استفاده از وينچ در کوهنوردي= چرا ايروين و مالوري به قله اورست نرسيدند

به هيچ وجه آمادگي ديدن آن اولين صحنه غير قابل فراموش را نداشتم را نداشتم به محض آن که يالي را که مشرف بر يخچال عظيم کانگ شونگ پشت سر گذاشتم بناگاه با توده اي بسيار عظيم از يخ و صخره که قلب آسمان را شکافته بود روبرو گرديدم لحظاتي از طريق کريدور ( دالاني ) محصور در قنديلهاي يخي که به باريکي خط پرتاب توپ بولينگ است. ديويد کامبنر يکي از اعضاي تيم همراه از جبهه شرقي اورست صعود را ادامه مي دهد و ديواره اي تيز و سراشيب را که کوهنوردان زماني آن را غير قابل صعود ميدانستند به پايان مي برد در سال هاي که به دنبال آن مسير کشف شده آن را 1921 به وسيله کوهنورد معروف انگليسي جورج مالوري همچنان عبرتي در حدود نيم قرن غير قابل صعود ماند در حاليکه در طي همين مدت کوهنوردان راه هاي جديد و قابل دسترس بيشتري را براي صعود به بلندترين قله دنيا پيدا کردند در پاييز سال 1980 يک کلوپ کوهنوردي آمريکايي از من دعوت به عمل آورد تا در مورد امکان صعود اين جبهه تحقيقاتي به عمل آورد جواب لن پس از يک بررسي دقيق و محتاتانه اين بود اين صعود کاري پر خطر اما امکانپذير است آنچه که در زير مي خوانيد شواهدي مستند بر دو داستان دراماتيک محسوب مي شوند که شامل شناسايي جبهه شرقي و افسانه اي اورست و بازگوئي فتح نهايي آن است.

طولاني بهت زده و بيحرکت در مقابل شکوه و عظمت صحنه اي که ديدم بر جا ايستادم و اين آن چيزي بود که في الواقع جبهه شرقي ناشناخته کوه اورست را نمايانگر است.

در همين لحضات شاهد فروريختن يک بهمن بودم که بدون ايجاد سروصدا از نقطه اي واقع در ارتفاعات بالاي کوه در مسافتي به تقريب 12 مايل دورتر شروع به شکل گرفتن کرده بتريج حجيم تر شده و سرعت گرفتو شکل مخصوص خودش را در فرود از جبهه کوه پيدا کرد و پس از سر خوردن از روي گرده اي عظيم و صخره اي در پايين کوه در داخل يخچال کانگ شونگ مبدل به توده اي ابري حاوي ذرات بسيار ريز  و ملکولي برف شد و با قله کوه حدود 2 مايل فاصله گرفت يک دقيقه بعد که بسيار طولاني گذشت صداي آن را در سکوت نقطه اي که از آن بهمن بودم دريافت کردم. اين واقعه براي من خوش يمن نبود چه سفر دور و درازي را براي رسيدن به اين نقطه دور افتاده تبت صرفا براي بررسي و شناسائي جبهه شرقي اورست که آن را جبه کانگ شونگ هم مي نامند تحمل کرده بودم تا مطمئن شوم که خوايم توانست به استناد تکنيکهاي مدرن و امروزي کونوردي و وسايل مربوط آن را فتح کنيم.

از 1947 به اين طرف مسير شمالي و ورود به پاي کوه اورست از سمت تبت به علت رويدادهاي سيالي بسته شده بود اما اکنون آن را براي انجام عمليات کوهنوردي باز کرده اند همراه من در سفر زميني که از لهاسا مرکز تبت شروع شد يک کوهنورد محلي چيني بود که به عنوان اسکورت انجام وظيفه مي کرد و مترجمي با نام تسائو ( Tsao ) از اهالي بي جينگ بود که تقدير او را به دوست خوبي دل ساخت از لهاسا در جهت جنوب غربي با جيپ ره سپرديم تا پس از سه روز به دهکده خارتا ( Kharta ) رسيديم که پايان راه بود در مدت سه روزي که در سفر بوديم برخوردهائي که از نزديک با زندگي روستائي تبتي ها داشتم هم باعث شد شعف و مجذوب شدگي و هم تاسف من شد.

ورود تراکتورها 

امروزه در تبت غمي بودلها سايه افکنده است که پيدايش و تاسيس مدارس بيمارستانها ورود تراکتورها و جاده هاي که به کمک همسايه قوي تبت و حاکم همان سرزمين يعني جمهوري خلق چين احداث شده اس نتوانسته آن را بزدايد زيرا تبت سرزميني است که سابقه اي بنيادي از فرهنگ تعاليم مذهبي و اعتقادي را به قدمتي بيش از 200 سال در پشت سر دارد که خشونت و تراژدي فتح و جنگهاي داخلي قسمت عمده آن را پريشان ساخته است.

در خارتا ( Kharta ) با تناق همراه چيني دو گاودار تبتي را براي راهنمايي به يخچال کان شونگ اجسير کرديم که مستلزم چهار روز راهپيمايي از ميان ارتفاعاتي به بلندي 17 هزار فوت پا بود وسايل و لوازم خودمان را بر روي دو ياک گاو پشمالوي تبتي بار کرديم اما از آنجائيکه آن زبان بسته ها ممکن بود در ارتفاعات بالاي 16000 پا علف گيرشان نيايد گاو سوم را براي حمل علوفه آنها اختصاص داديم.

جاده بين خارتا و يخچال لانگ شونگ مسيري باستاني و پر از مناظر زيباي طبيعي است با پيش گرفتنمسير جنوبي از خارتا به دره رودخانه کاما رسيديم که قرنها گاودارهاي تبتي از مراتع و چراگاههاي غني آن استفاده کرده اند جورج مالوري هم در شناسايي سال 1921 خود از اين محل همين مسير را دنبال کرده بود با اين اختلاف که بجاي مبدا لهاسا او از هند و شهر دارجلينگ به اين محل رسيده بود و هيچگونه نقشه اي از مسير حرکتي او نداشتم اما نام دو معبد بزرگ که او از آنها گذشته بود را مي دانستم شائولا Shaola و لانگمالا  Ianaala اين دو معبد بود که در گذارشات روزانه مالوري و هيئت همراهش آورده بود صعود به ارتفاعت بالاي دره کاما از ميان جنگل هاي به هم پيچيده درختان گل صدتوماني گذشته و سر از چمنزار ارتفاعات آبي درآورديم در محدوده ماه اکتبر هوا صاف بود و توانستيم دو قله داراي عرقچين برفي چومولونزو Chomoloonzo و ماکالو را در مسافتي دور ببينيم در روز سوم سفر به پايين ترين نقطه يخچال کانگ شونگ رسيديم در ساعت اوليه پيش از ظهر يالي را در بالاي يخچال دور زدم و ناگهان خود را با جبهه شرقي اورست با همه شکوه صعوبت و عظمت فناناپذيرش روبرو ديدم. تقريبا به فاصله کوتاهي هر چهار تن همراه چيني من از اينکه قدمي فراتر بردارند امتنا کردند آنها براي اين عملشان هيچگونه توضيحي هم ندادند اما من توانستم ناراحتي و دلشوره اي  استوار را در وجود آنها حس کنم که شايد ناشي از ارتفاع بوده و به تعبيري ديگر از ديدار محيط نامانوس به آنها دس داده بود آنها نمي توانستند درک کنند که اصرار من در هرچه نزديک تر شدن به کوه از چه چيزي نشأت ميگيرد آيا نمي شد همه آنچه را که نياز دارم از همين محل ديده و بررسي کنم. برايشان توضيح دادم که ابتکار ممکن نيست و بايد از نزديک درجه شيب جبه شرقي کوه را بسنجم و براي ابتکار بايد تا حد امکان به آن نزديک شوم تا راه منتهي به قله را بتوانم تعيين کنم و يا تشخيص دهم حتما کوهنورد محلي چيني هم در مقابل اين گفته سرش را به علامت نفي تکان داد. در دلم از عدم همراهي آ« ها خوشحال بودم چه امروزه افراد معدودي اين شانس را دارند که قسمت ناشناخته اي از گوشه دنيا را در جستجوي راه جديدي  براي رسيدن به هدف نهائي بپيمايند. اينجا يخچال کانگ شونگ و قله اورست در آن دورها قرار داشت آيا مي شدراه قابل وصولي بين اين دو پيدا کرد؟ بياد حرف مالوري در يادداشتهاي روزانه او افتادم که زماني که جبهه شرقي را از جائي به احتمال خيلي نزديک به محلي که من ايستاده بودم بررسي ميکرد نوشته بود خلاصه ممکن است در آينده آدم هايي پيدا شوند که به جاي لققل در اين باره بي گدار آب بزنند ولي مسلما اينکار ما نبود مالوري به کار بررسي اورست از اين سمت ادامه داد و بالاخره به اضطرار مسيري براي نزديک شدن به معبود را از طريق يال شمال شرقي انتخاب کرد و در روي همين يال بود که سه سال بعد همراه دوستش فنا شد اما من به شخصه اين همه سختي را تحمل نکرده بودم که عقيده شخصي ديگري را دربست قبول کنم آمده بودم که اين قضيه را براي خودم روشن کنم که آيا جبه شرقي حقيقتاً غير قابل صعود است يا نه! با عضله چادري کوچک دست و پا کردم و غذايي کافي براي قبل از آنکه فرصت اعتراض داشته باشند راهي مقصد شدم دو روز بعد به پاي جبهه شرقي رسيدم و از ديواره سنگي که ابتداي آن در پپايين ترين نقطه در ارتفاعي بالاتر از قله مون بلان يعني بلندترين قله اروپا قرار داشت از نزديک ديداري آشکار و واضع داشتم.

مجزا از ناشناخته ها

اينجا به اعتقاد من آخرين ديواره بلند اورست بود که هيچ کوهنوردي از نام مالوري به بعد آن را جدي نگرفت بود تاريخ اورست در موفقيت در عبور از چنين مواضعي ( که هرکدام مانعي اساسي در راه پله پله صعود موفقيت آميز به آن است ) خلاصه مي شود چه در شکل ديواره و يا بادهاي دائمي و مشکل هوا، وجود بهمن و آبشارهاي يخي و يا درصورت ساده اش آتمسفر رقيق و خطرناک موجود در ارتفاع بالا هر کدام از اين موانع شناخته را از ناشناخته ها مجزا کرده و هر کدام در زمان خودش مرتفع شده است در مقابل من ديواره اي حقيقي از سنگ و صخره در پهلوي اورست موقعيتي که همه ديواره هاي آن فتح شده بود به طور دست نخورده قد علم کرده بود اين ديواره و صخره سنگي و شيب دار و سياه و ساکت و بهمان بلندي که هميشه فکر مي کردم بود به تنهائي در سکوت و آرامش احساسي حاکي از همدردي رو بتوانيد نسبت به اعضاي هيئت سال 1921 را که بار در برداشتن لباسهاي فاستوني از الياف نخي و پشم و پوتين هاي داراي زائده ي فلزي  در آنجا بودند تجربه کردم انها هم به مانند من به نيروي اراده به خواهش علاقه مندي به اين سمت کشانده شده بود تا انتهاي دنيا را بيابند و در وقت اضظرار ايجاد قدرت تحمل خود را تشخيص دهند همانطور که به مطالعه کوه پرداختنه بودم سعي کردم که ترس نهاني خودم را از بهمن هائي که به طور مرتب چهره کوه را ميروند به کنار بگذارم و پنهان نمايم به مدت 2 روز حرکت آفتاب و شعاع نفوذي آن را بر چهره صخره در بالاي آن زير نظر داشتم حرکت نور آفتاب هر خطي که بر روي چهره ديواره مي انداخت به تريج شکافها و برآمدگي ها ( تاقچه ها ) و شکافهاي عرضي و برآمدگيهائي را که به استناد خط متغير نور و سايه مي توانست راهگشاي عبور ما در جبهه ممنوعه و بسيار سراشيب کوه باشد آشکار کرد شايد مهم تر از همه آن بود که در پي گيري مسير حرکت آفتاب در روي يالهاي بالاي کوه خط الراسي شکننده ولي مطمعن ديده شد که جهتش با عبور از قسمت طوفاني دامنه هاي بهمن خيز پايين خط الراس قله تا بالاي قسمت انتهائي ديواره سنگي در مقياس فاصله اي عمودي در حدود 6300 پا امتداد داشت خط الراس قله و يال منتهي به آن را که بررسي کردم متوجه شدم که قسمتي از آن از دير نقشه برداري محفوظ مانده و در نتيجه رفته شده برف و بهمن هايي که چنين خطري جائي را در کوه پديد آوردهن بودند پديد آمده است.

در غروب روز دوم مطالعه من در روي چهره کوه تکميل شده بود در آن لحظه ديگر مي دانستم که راهي براي صعود به قله پيدا کرده ام اين مسير اگرچه مشکل و خطناک خواهد بود اما غيرممکن نيست و خودکوشي محسوب نمي شود. به يقين اي آخرين حمله بزرگ و سازمان يافته به قله اورست بوده و در مقياس تلاش همسان يا کار آنهائي که در گذشته حمله به قله را از جبهه هاي ديگر آغاز کرده و نهايتا به فتح آن نائل شده بودند تلقي خواهد شد.

به مجود آن که شعاع و نور آفتاب رو به محو شدن گرائيد مسير بازگشت به پايين ورود به يخچال پاي کوه آغاز کردم و از حقيقتي ديگر نيز مطمئن بودم و آن اين که آمريکايي ها مجددا خواهند توانست جبه شرقي اورست را از نزديک مشاهده کنند بقيه ماجرا به تاريخ اختصاص دارد در سال 1981 تيمي از کوهنوردان آمريکائي که به وسيله ريچارد بلوم از اهالي سانفرانسيسکو سرپرستي مي شدند موفق به صعود از ديواره سنگي پاي قله شده اما در رسيدن به قله ناکام ماندند.

7 تن از اعضاي همين هيئت در پاييز 1983 به همراه دومين گروه آمريگائي تحت سرپرستي جيم موريسي J-Morrissey به محل بازگشتند که داستان صعود آنها را بدنبال خواهيم داشت اين گروه موفق به فتح جبه شرقي اورست شده و بر قله دست يافتند. به عنوان عضوي وابسته به هر دو گروه رضايت باطني خودم را از سهيم شدن در اين تلاش و کوشش تاريخي ( تاريخ ساز ) که منجر به فتح نهائي قله شد ابراز ميدارم فکر ميکنم که مالوري هم آن را تاييد خواهد کرد.

حتي شب چند هزارمتري 90 درجه هم قابل صعود است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 28 اسفند 1389برچسب:, ] [ 10:36 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 107
بازدید کل : 72741
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2