نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





 

نقاب هاي برفي در اثر وزش باد و تجمع برف روي يالها و قلل تشکيل مي شوند و دو نوع هستند : نقابهاي مکنده و نقابهاي فشرده، بعلاوه، نقابهاي برفي بر حسب فصول سال و سطحي که بر روي آن تشکيل مي شود به نقابهاي زمستاني و دائمي تقسيم مي شوند.

نقابهاي مکنده

اين نوع نقابها در اثر وزش باد بر روي شيبهاي رو به باد و حمل ذرات برف که روي شيب پشت به باد مي نشيند، تشکيل مي شود.

نقابهاي فشرده

زمينه لازم براي تشيکل اين نو نقابها وجود نقاب مکنده اي است که در جريان هوا استحکام يافته و در اثر وزش باد ذرات برف متراکم شده و نقاب فشرده را تشکيل مي دهد.

نقابهاي زمستاني

اين نوع نقابها در فصل زمستان و اکثراً در ارتفاعات پايين مناطق مرکزي آلپ تشکيل مي شود. از آنجائيکه اين نوع نقابها موقتي است معمولاً در اثر وزش بر نقابهاي مکنده را بوجود مي آورد.

نقابهاي دائمي  

اين نوع نقابها در ارتفاع بالاي 3000 متري آلپ شکل مي گيرد. نوع تشکيل اين نقابها مشابه نقابهاي زمستاني است با اين تفاوت که در اثر گذشت زمان و تغيير دما استحکام آن بيشتر و از احتمال ريزش نقاب کاسته مي شود و به شکل دائم باقي مي ماند.

نقابهاي يالي

اگر شب رو به باد يال زياد شد و شيب پشت به يال کمتر دو حالت به وجود مي آيد. حالت اول آن است که هيچگونه محلي براي تجمع برف و تشکيل نقاب وجود ندارد. در حالت دوم انرژي حاصل از وزش باد روي سطح شيب دار يال بوسيله حرکتهايي دوراني باد خنثي مي گردد در نتيجه وزش باد قادر به انتقال ذران برف به سمت پشت به يال نبوده، انها را روي يال باقي مي گذارد.

هنگاميکه وزش باد از سمت شيب کم صورت گير احتمال تشکيل نقاب برفي بيشتر است. اگر شيب رو به باد زياد باشد امکان تشکيل نقاب بر روي شيب پشت به باد وجود ندارد.

نقابهاي مسطح

هرچه زاويه شيب کتر باشد و مسطح، وزش باد راحتتر انجام شده امکان حمل ذرات برف و تشکيل نقاب بيشتر مي شود.

خطرات نقاب

نقابهاي برفي براي کوهنوردان خيلي خطرناک است اگر روي آن راه بروند و يا از زير نقاب حرکت کنند ( احتمال ريزش نقاب برفي ) خطر نقاب هاي برفي دائم تنها در تابستان است که حتي بدون بودن کونورد در محل بسيار کم امکان ريزش ان وجود دارد ولي احتمال خطر ريزش نقابهاي زمستاني بدليل سست بودنشان و تحت تاثير باد و حرارت ( آب شدن ) زياد است.

هنگاميکه بر اثر حرارت از ارتفاع نقاب کم مي شود، تشخيص آن از شيب رو به باد کم شده امکان رفتن کوهنورد بر روي آن زياد است.

کونوردان بايد متوجه باشند که نقاب فقط از نوک آن ريزش نمي کند بلکه مقداري عقب تر از نوک نقاب واقع شده و تيره تر از ساير نقاط نقاب است ريزش نقاب برفي در زمستان يا پس از بارش برف تازه سقوط بهمن را موجب مي گردد.

افرادي که از کشته شدن کوهنوردان معروفي همچون هرمن بهل- فرتيس کاسپارک و غير به علت سقوط نقاب مطلعند خطرات لاينفک آن را دست کم نگرفته و آنرا راعيت مي کنند.

بستن افراد گروه به وسيله طناب با فواصل معين از يکديگر داراي اهميت فراواني است به نحوي که در هر بار تنها يک نفر روي قسمت نقابي يال قرار بگيرد. تحت هيچ شرايطي نبايد روي بام نقاب رفت. بايد با فاصله قابل ملاحظه اي از محل احتمالي شکسته شدن نقاب حرکت کرد حتي اگر موجب پياده روي بيشتر شود.

چگونگي عبور از نقاب

اغلب اتفاق مي افتد که براي پايين آمدن يا بلا رفتن از محلي بايد از نقاب عبور کرد يا آنکه براي پايين آمدن لازم است نقاب از بالا درهم کوبيده شود. از بالا- بعد از بررسي دقيق بالاي نقاب از طرفين، بايد شکافي در باريکترين قسمت نقاب ايجاد کرد. نفر اول از ميان شکاف عبور کرده و در محلي که از پايين و طرفين مطمئن باشد قرار مي گيرد و نفرات بعد به همين ترتيب از همان محل عبور مي کنند.

از پايين- محلي را که برامدگي نقاب حداقل ضخامت را دارد انتخاب مي شود. در موقع کندن سوراخ کمي فاصله گرفت. از آنجا که تشخيص مرکز ثقل نقاب از پايين به سادگي ممکن نيست حفر تونل از ميان نقاب و عبور از آن ممکن است باعث درهم ريختن پايه نقاب و ريزش آن شود.

چگونگي حرکت در صورت ريزش نقاب

هرگاه شکستن نقاب باعث افتادن سرگروه شود و نفر بعدي جاي پاي محکمي نداشته باشد بايد نفر دوم بطرف مخالف بپرد و به اين ترتيب جان خود و جلودار را نجات دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ دو شنبه 2 اسفند 1389برچسب:, ] [ 14:13 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 58
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 58
بازدید ماه : 128
بازدید کل : 72762
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2