نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





روش­هاي رفع خستگي جسماني

پس از بررسي و اثبات حالت خستگي در تمرينات ورزشي لازم است علت­هاي پيدايش آن را بشناسيم. و سپس اقدامات عملي در بهبود آن را انجام دهيد. يقيناً اين اقدامات بايستي متناوب با نوع خستگي باشد كه به ترتيب زير خلاصه مي­شوند:

۱- تشخيص امكان وجه يك بيماري متابوليكي: از طريق انجام آزمايشات بيوشيميايي كه عمدتاً به نام آزمايشات چك آپ معروف است و شامل اندازه­گيري غلظت­هاي قند، اوره، اسيداوريك، كرآتين، تري گليسريد، سديم، پتاسيم، كلسيم و فسفر خون است. در صورت مشاهده هر گونه نتایج بدست آمده غيرطبيعي، بايستي قبل از ادامه تمرينات به مداواي آن به طور كامل پرداخته شود. در غير اين صورت بعضي اوقات، ورزش نه تنها مفيد نيست بلكه ممكن است مضر نيز باشد به خصوص در مورد كمبود الكتروليت­ها يعني سديم و پتاسيم.

۲- تشخيص امكان اختلالات هورموني، عصبي: آن دسته از هورمون­هايي كه كلسيم به عنوان پيام­آور دوم محسوب مي­شوند در فعاليت­هاي عضلاني موجب آزادسازي يون كلسيم در اين سلول­ها شده كه علت آن هيدروليز فسفوكرآتين و ATP است. هر گونه اشكالي كه در آزادسازي يون كلسيم پديد آيد، عامل خستگي است بنابراين انجام تست­هاي هورموني بخصوص آن دسته هورمون­هايي كه با يون كلسيم ارتباط دارند، مي­توانند راه­گشاي رفع خستگي و علامتي براي تشخيص و بهبودي باشند.

۳- متناسب نمودن تمرينات با نوع سيستم توليد انرژي: در فصلي كه تمرينات ورزشي از ديدگاه بيوشيميايي تقسيم­بندي شد به طور مشروح انواع تمرينات مطالعه شد. اينك سؤالي مطرح مي­شود كه چگونه مي­توان اثبات نمود، نوع ورزش انجام شده از لحاظ منبع انرژي مترادف با سيستم هوازي يا بي‌هوازي است؛ چرا كه نوع تمرين در فردي موجب راه­اندازي سيستم هوازي و در فرد ديگر سيستم بي‌هوازي را فعال مي­كند. بنابراين از طريق محصولات به دست آمده كه از طريق پلاسماي خون به كليه­ها مي­رود، مي­توان به اين نكته پي برد كه در سيستم بي­هوازي با توليد اسيدلاكتيك تغييرات جزيي PH خون مشاهده مي­گردد. به علاوه، اثبات مي­گردد كه از مواد قندي به عنوان منبع انرژي استفاده شده است، خون­گيري در اين آزمايشات بايستي بلافاصله يا حداكثر ۲۰ دقيقه پس از پايان تمرينات ورزشي انجام گيرد تا پاسخ آزمايشات قابل تفسير باشد.

4- متناسب نبودن تغذيه با نوع تمرينات ورزشي: از بين مواد غذايي كه به عنوان منبع انرژي در تمرينات ورزشي استفاده مي­شوند، قندها اهميت حياتي دارند چرا كه چرخه تنفس هوازي و پديده فسفوريلاسيون اكسيداتيو كه محورهاي اصلي توليد ATP در سلول­هاي عضلاني در ورزش­هاي استقامتي هستند تنها با حضور تركيبات واسطه مشتق شده از قندها حاصل مي­شوند. چربي­ها هميشه به مقدار كافي در ذخاير بدن موجودند و به طور داخلي نيز سنتز مي­شوند. الكتروليت­ها نيز اهميت حياتي دارند زيرا ضمن تعريق مقادير متنابهي از آن­ها دفع مي­گردند و بايستي توسط آب­هاي آشاميدني معمول برطرف كننده نياز الكتروليت­ها و مواد معدني براي ورزشكاران نيست و كمبود اين مواد به تدريج خستگي­هاي طولاني و مزمن ايجاد مي­كند.

۵- اصولاً هر چه فردي تمرين بيشتري انجام دهد براي يك ورزش خاص نيروي كمتري بكار مي­گيرد. قهرمانان رشته­هاي ورزشي به مراتب براي انجام تمرينات خود انرژي فوق­العاده كمتري نسبت به افراد غير ورزشكار مصرف مي­نمايد. چون تعداد عضلات شركت كننده آن­ها در اين حركات بسيار كمتر از افراد معمولي است. به علاوه سيستم اعصاب مركزي فشار كمتري براي مهار حركات غيرارادي و تقويت حركات ارادي متحمل خواهد كرد. بنابراين ادامه تمرينات و انجام متناوب آن عامل مؤثر در ضد خستگي است.

۶- بهره­مندي از آخرين اطلاعات و تكنيك­هاي علمي در ورزش­ها: در ذهن مردم و حتي علاقم­مندان به ورزش هنوز ورزش به عنوان يك علم با مختصات فوق­العاده تخصصي شكل نگرفته است. اغلب آسيب­هاي ورزشي و خستگي­هاي ناشي از تمرينات ورزشي از اين موضوع منشاء مي­گيرد. تمرينات ورزشي بايتسي مثل ساير عمليات علمي در آزمايشگاه­ها ابتدا داراي يك كلاس تئوري و آشنايي با روش­ها و اهداف آن باشد و پس از برگزاري تست­هاي يادگيري به انجام تمرينات پرداخته شود. به همين جهت خستگي ناشي از تمرينات قابل علاج و پيشگيري است.

۷- كافئين موجود در قهوه مي­تواند يك عامل در جلوگيري از خستگي محسوب شود. مكانيسم ذخيره از ارگان­هاي سلولي براي مثال رتيكولوم ساركوپلاسميك خارج شده و به عنوان پيام­آور دوم بعضي از هورمون­ها موجب فعال نمودن آنزم­هاي مولد انرژي مي­گردند و يا در سيستم انقباضي عضله شركت مي‌كند. با ادامه تمرينات ورزشي اين روند خروج، كاسته مي­گردد كه خود عامل خستگي است. كافئين از كند شدن روند خروج كلسيم از ارگان­هاي ذخيره كننده كلسيم جلوگيري مي­كند و به عنوان پيشگيري خستگي مشهور است.

۸- تمرينات ورزشي به طور منظم و متناوب نه تنها خستگي ايجاد نمي­نمايد، بلكه با گذشت زمان آسان‌تر و دلپذيرتر انجام مي­شوند؛ اصولاً تمرينات نامنظم و فقدان آمادگي جسماني براي انجام آن­ها اساسي­ترين علت خستگي است.

منبع: edare.blogfa.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 29 اسفند 1389برچسب:, ] [ 15:26 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 32
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 32
بازدید ماه : 102
بازدید کل : 72736
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2